sobota 5. března 2016

Vanilková zmrzlina-aneb malé černé mezi dezerty

Vanilková chuť a vůně má pro mě jen dvě polohy, miluju vůni čerstvé vanilky, jak lehce štípe v nose a přitom v ústech je sladká, je to pro mě vůně dálek a exotiky. Na druhou stranu, opravdu mi vadí vůně syntetické vanilky, evokuje mi to známé závěsné "vonné" stromečky. Bohužel ani ethylvanilinu v našich končinách stále ještě neodzvonilo, i když sehnat kvalitní vanilku dnes už není jen výsadou cestovatelů nebo předražených gurmánských koutků. Bohužel to pořád není levná záležitost. V jednom nejmenovaném internetovém obchodě jsem nechala již pěkných pár tisícovek. Když těm tobolkám s voňavou dření těžko odolat. Vanilková zmrzlina skvěle sekunduje dezertům, je to taková základní mrazákovina, chtělo by se říct. V podstatě má mnohé společné s malými černými. Takovými šaty taky nikdy nezkazíte žádné společenské konvence, LBD (little black dress) je sázka na jistotu, stejně jako vanilková zmrzlina, tu má rád snad každý. Ale pokořit zmrzlinovač, aby měla správnou chuť i konzistenci, to byla celkem dřina. Začátky byly plné neúspěchů, zmrzlina byla jak ledová drť, nedala se nabírat, prostě nebylo to ono, Pravda, měla jsem chuť tuto výzvu poslat k ledu stejně jako makrónky. Nedala jsem se a četla další a další tipy, až hoši z Ben and Jerry´s mi ukázali, jak na to. Tak tady je, pravá vanilková.

Vanilková zmrzlina
hrnek plnotučného mléka
2 vaječné žloutky
3/4 hrnku cukru krystal
2 hrnky tučné smetany (min 33%)
1 vanilkový lusk 

Mléko naliji do kastrolu a přidám vyškrábaná semínka z vanilky i prázdný lusk, přivedu k varu a vypnu. Nechám cca hodinu máčet, aby se mléko provonělo. Lusk vyndám, omyju a usušený hodím k vanilkovému cukru. Vaječné žloutky našlehám v misce s cukrem do husté pěny, vmíchám šlehačku a vychladlé mléko. Pokud někomu vadí semínka vanilky, může přecedit, já je přiznávám. Směs dám do zmrzlinovače. Za hodinu je hotovo. 



A zde recept na náš oblíbený křupavý krambl, právě s vanilkovou zmrzlinou u mě na blogu.

Žádné komentáře:

Okomentovat